Archiwum 01 stycznia 2020


sty 01 2020 Technika słów zastępczych
Komentarze: 0

Z okazji Nowego Roku dodam jeszcze jeden wpis o kolejnej wartej uwagi metodzie - technika słów zastępczych.

 

Moim zdaniem bardzo rozwija wyobraźnię i jest najzwyczajniej w świecie ciekawa. Więc na czym ona polega? 

Zamieniamy słowa kluczowe za pomocą słów zastępczych w piękne, kolorowe obrazy. Pewnie się zastanawiacie w jaki sposób.

 

A więc po kolei.

Mamy do zapamiętania brzmienie słowa efektywność.

 

 Krok 1. dzielimy słowo na części lub sylaby, tak aby móc wyłuskać z nich inne słowa

                  np. Efek-ty- wn-ość

 nie wszystko da się dopasować niemal 1:1, dlatego ważne jest zastosowanie wyobraźni. 

 

 

Krok 2. zamieniamy podzielone części na obrazy, które potem ze sobą połączymy.

Efekt - kojarzy mi się z efektem końcowym, np. ciężko muszę pracować, żeby ukończyć studia;

Ty- kojarzy mi się z drugą osobą, kiedy się do niej zwracam, żeby coś np. zrobiła ;) ;

wn- wino bez samogłosek [lubię wino, no co... :)] ;

ość- kojarzy mi się jedynie z rybią ością, kiedy wymujmuje ją podczas jedzenia ryby.

 

 

Krok 3 . kontrola. Sprawdzamy brzmienie naszego słowa. 

           U mnie: Efekt-ty-wn-ość

 

Nie jest więc tak źle, oprócz powtórzenia litery nie zmienia się brzmienie słowa.

Jeżeli słów jest sporo, możemy je teraz połączyć żywymi obrazami.

Do zapisu graficznego stosujemy strzałkę, jako znak pracy umysłu

 efekt -> ty -> wn-> ość 

 

Jak zapamiętać?

Kończę studia, mówię koledzę, żeby się wyluzował, ze szczęścia piję wino i obieram śledzia z ości na zagryzkę.

 

Nieistotne jest jak absurdalne są to obrazy. Najważniejsze jest to żeby widzieć efekt-ty-wn-ość.

Dzięki temu znacznie łatwiej jest zapamiętać brzmienie jakiegokolwiek słowa, niż powtarzając je w kółko bez użycia wyobraźni. Poza tym spróbujcie sami. Nawet nie zdawałem sobie sprawy, że kiedyś do nauki angielskiego używałem nieświadomi TSZ.

 

 

Pozdrawiam!

konszu : :
sty 01 2020 Łańcuchowa metoda zapamiętywania
Komentarze: 0

Cześć Wszystkim!

W dniu dzisiejszym chcę podzielić się z Wami techniką ŁMS-łańcuchowa, czyli metodą skojarzeń. Podobnie do wszystkich metod, ta polega na wykorzystaniu kreatywności, pomysłowości i wyobraźni. Tworząc żywe,ruchome i kolorowe obrazy zapamiętujemy potrzebne informacje bardzo skutecznie. Z jednego obrazu budujemy jedno ogniowo łańcucha, umieszczamy w nim element spajający go z następnym tak, aby tworzyły zgraną całość. Aby metoda działała, skojarzenia powinny być przede wszystkim:  oryginalne,pobudzające, zabawne, groteskowe, barwne, głupkowate.

Każda metoda powinna kojarzyć się  z czymś przyjemnym, aby nauka przynosiła upragnione owoce.

 

Metoda ŁMS pozwala zapamiętać ciągi liczb, listy zakupów, najważniejsze informacje z notatek na sprawdzian.

 

Łańcuchowa metoda skojarzeń składa się z dwóch kroków:

Po pierwsze, potrzebujemy utworzyć, wyobrazić sobie, mentalne obrazy dla każdej rzeczy, każdego elementu, który chcemy zapamiętać.

Po drugie, potrzebujemy skojarzyć obrazy odnoszące się do każdego z elementów, z obrazem następnego elementu.

 

Załóżmy, że mamy do zapamiętania listę składającą się z pięciu słów. Określmy je za pomocą liter jako ABCDE. Zgodnie z tą metodą następujące pary obrazów muszą być ze sobą skojarzone, a mianowicie: A-BB-CC-DD-E.

 

Przykład użycia tej metody

Podam teraz prosty przykład zastosowania tej metody, przedstawiony przez Kenneth’a Higbee w jego książce [1].

Załóżmy, że otrzymaliśmy listę z pięcioma elementami, które potrzebujemy zapamiętać. Niech te elementy to będzie: papieroponadoktorróża i piłka.

Aby użyć metody łańcuchowej w celu zapamiętania tych pięciu słów, po pierwsze potrzebujemy wizualne skojarzyć ze sobą dwa pierwsze elementy z naszej listy, czyli papier i oponę. W tym celu możemy wyobrazić sobie samochód, który jedzie na papierowych oponach, lub że używamy opony (zamiast gumki), aby zetrzeć słowa napisane na kartce papieru.

Po drugie, potrzebujemy skojarzyć ze sobą oponę i doktora. W tym celu możemy wyobrazić sobie oponę, która przejechała po doktorze lub oponę, która wykonuje operację na pacjencie.

Po trzecie, aby utworzyć skojarzenie między doktorem i różą, moglibyśmy wyobrazić sobie, że doktor przeprowadza operację na róży, albo że doktor daje różę pacjentce.

Po czwarte, aby utworzyć skojarzenie między różą i piłką, moglibyśmy wyobrazić sobie osoby grające w piłkę nożną, ale zamiast piłki kopiących różę; albo kwiat róży, na którym zamiast pąków rosną piłki.

 

Ważna uwaga! Tworząc obrazy dla naszych par powinniśmy pamiętać o tym, aby wizualne przedstawia słów, które chcemy zapamiętać, wyróżniały się z ich otoczenia. Dobrze jest wyobrazić je sobie przesadnie wielkimi, lub małymi, o jaskrawych kolorach, o wyrazistych kształtach, itd.

W podanym tu przykładzie wzięliśmy pod uwagę tylko pięć elementów. Jednakże metoda ta może być stosowana równie dobrze do dziesięciu, dwudziestu lub więcej elementów.

 

 

[1] Kenneth L. Higbee, Ph.D., Your Memory: How It Works and How to Improve It, Da Capo Press, 2008

konszu : :